Actief zijn in Vosmoga

Door en voor de vereniging worden de volgende activiteiten georganiseerd en ondernomen, zoals:

 

  • excursies en lezingen organiseren;
  • artikelen voor het verenigingsblad schrijven;
  • het werven van advertenties voor de verenigingsbladen;
  • het onderhoud van de roeisloep;
  • het regelen van toertochten met de sloep;
  • de inschrijving voor roeiwedstrijden;
  • het onderhouden van de website.
  • meevaren met de Gyrinus en studenten informeren ( zie Meevaardag  van Dick Brons)

 

Voor het helpen uitvoeren van en het leiding geven aan die activiteiten roept het bestuur op:

  • een organisator van evenementen;
  • een webmaster;
  • wervers van advertenties voor het tijdschrift Navigare.

Voor meer informatie: bel even met de voorzitter : 0621567630 of via het contactformulier op deze website.    

 

“Meevaardag” Gyrinus 16 mei 2018.

 

Woensdag 16 mei 2018 was weer een “meevaardag” voor mij als Vosmoga-lid op de Gyrinus met eerstejaars studenten van de Hogere Zeevaartschool Amsterdam.

Het inschepen gebeurde  zoals gewoonlijk weer in het Oosterdok aan de Prins Hendrikkade tegenover de oude Kweekschool voor de Zeevaart.

De Gyrinus met schipper Ton Vaes lag om 08:15 al te wachten op de bemanning.

Er gingen vandaag 4 studenten mee om praktische ervaring op te doen in diverse activiteiten en vaardigheden aan boord.

Het voornaamste leerdoel was het varen, manoeuvreren, onderhouden van contacten met de verkeersdienst, sturen, plotten van bijzonderheden en alles wat er meer komt kijken bij het varen in een, vandaag wel zeer drukke, haven.

Vooral het concentreren op alles wat er gebeurt op en rond het water, was soms best lastig.

Daarbij stond er veel wind, waardoor het sturen constant de volle aandacht nodig had, want het schip reageerde voortdurend op de steeds veranderende wind effecten.

Was er in het begin de neiging om over andere dingen te praten dan het varen op zich, geleidelijk kwamen de “brugploegen” er achter dat dat vaak niet te combineren was.

De vele scheepsbewegingen, en daardoor het radio verkeer, waren vandaag behoorlijk intensief en luid, waardoor de studenten voortdurend alert moesten blijven.

Schipper Ton gaf ze behoorlijke vrijheid in hun handelen, waarbij hij op de achtergrond alles scherp in de gaten hield.

Je ziet aan het einde van de wacht op de brug dat alles wat makkelijker ging dan in het begin.

Men zou een vaardag als deze een paar keer per jaar moeten kunnen herhalen om de brugconcentratie en handelingen automatisch eigen te maken.

 

De tocht ging verder langs en in de diverse havenbekkens van het Westelijk Havengebied zoals de Amerikahaven, Westhaven, Moezelhaven (lunch) en Mercuriushaven.

Jammer dat wij de Jan van Riebeeckhaven niet in mochten. Daar lag de vader van één van de studenten met z’n tanker. Alleen “kegelschepen” mochten de haven in.

Naast het navigatie deel waren er ook de noodzakelijke “schoonschip” activiteiten. Dat blijft een continu gebeuren op elk schip.

Het viel mij op dat de studenten daar goed gemotiveerd mee omgingen. De Gyrinus kwam er zichtbaar “opgemaakter” onderuit.

Daarnaast verrichtte de “dekdienst” diverse werkzaamheden, waardoor nieuwe apparatuur weer strak gemonteerd de wand van de salon siert.

Schipper Ton had vandaag als extra nautische aspect de sextant op het programma staan. Er werd zelfs speciaal voor afgemeerd aan een rustige kade.

Als  oud stuurman mocht ik ze kennis laten maken met dit unieke instrument.

De zon was goed aanwezig, dus was er een goede gelegenheid voor een  eerste kennismaking met de sextant.

Het is bij alle 4 studenten gelukt om de zon op een denkbeeldige kim te krijgen. Dat vond ik op zichzelf best goed geslaagd. Later in de opleiding komt de sextant weer aan de orde, zij het met een aangepaste intensiteit en in een heel ander perspectief dan destijds in een toen GPS-loos tijdperk.

Maar ja, je weet maar nooit, GPS zal maar gehackt worden, altijd handig als je dan je sextant (en de bijhorende toepassingsvaardigheid) aan boord hebt.

Overigens krijgt de Gyrinus steeds meer scheeps-elektronica aan boord. Zo spreekt bijvoorbeeld het Automatic Identification System (AIS) de moderne zeevaartstudent wel aan.

Uit de gesprekken met de studenten blijkt wel dat het meegaan in het ICT gebeuren het nautisch-technisch onderwijs aantrekkelijker voor ze maakt en dus een must is.

Ook elektrische of hybride aandrijving zal in de toekomst steeds belangrijker worden.

Schipper Ton weet er alles van en de studenten hebben er wel oren naar.

 

Het meren en het ontmeren door de studenten is een aandachtspunt, dat wel regelmatig oefening nodig heeft, zowel op de brug als aan de trossen.

Dat is in de praktijk even “iets” gecompliceerder dan dat je dat “even” op een simulator doet, aldus 1 van hen, en daarmee een ervaring rijker.

Gelukkig was er Schipper Ton die het schip overal en in allerlei omstandigheden feilloos in 1 keer aan-en ontmeerde.

 

Om 5 uur in de middag werd er weer afgemeerd, geëvalueerd en nog wat nagepraat.

Na de studenten een succesvolle studie te hebben toegewenst werd er afgemonsterd.

Al met al een zinvolle vaardag.